Emmis sues Hungary for political interference in radio bids

Back to TopCommentsE-mailPrintBookmark and Share

Hungary is being sued for political interference in awarding radio licenses, renewing doubts over press freedoms in the nation as the government tries to convince the European Union that it respects media independence.

The 2009 tender for the frequencies of radio stations Slager and Danubius were “scandalously flawed” and amounted to the “expropriation” of investments, according to court papers filed separately by Indianapolis-based Emmis International Holding B.V., a unit of Emmis Communications Corp., and Bermuda-registered venture capital fund Accession Mezzanine Capital LP, which owned the stations.

“The illegal transfer of the broadcast licenses from Slager and Danubius to politically favored persons was one of the first steps in the process of suppressing independent voices in Hungary,” said Eugene D. Gulland, a lawyer at Covington & Burling LLP, which represents the plaintiffs at the Washington, D.C.- based International Center for Settlement of Investment Disputes, in an e-mail.

Hungarian Prime Minister Viktor Orban, who took office in 2010, has come under international criticism for setting up a media regulator exclusively led by ruling party appointees with wide-ranging powers that European Commissioner Neelie Kroes has said may spawn self-censorship. Aid talks with the EU and the International Monetary Fund have been halted over a dispute with the 27-member bloc over a series of laws passed.

The claimants and Hungary appointed arbitrators in the case on March 26 and the tribunal will hold its first session within 60 days of when the court nominates the president of a three-member panel of judges, according to the court documents obtained by Bloomberg from the companies.

Hungary’s then-media regulator, whose decision-making body was made up of parliamentary party representatives, called a tender for seven-year radio concessions for two nationwide commercial radio frequencies in 2009, which coincided with the run-up to parliamentary elections.

The plaintiffs allege that representatives connected to Orban’s Fidesz party, then in opposition, and the leadership of the then-governing Socialist Party, urged investors to “reach accommodations” with political parties to “have a chance” at renewing their licenses, which they ultimately lost. The people named in the court document who responded to inquiries by Bloomberg denied the claims.

Emmis and Accession allege the tender procedures were “unlawful” because incumbent licensees weren’t granted a preference in the tender as guaranteed by Hungarian law. The winning bidders’ conflict of interest should have disqualified them from the tender, the plaintiffs said.

The head of the media authority at the time, Laszlo Majtenyi, resigned the day after tender results were announced, saying the body’s decision “seriously violated” the media law as the winning bidders’ conflict of interest should have led to their disqualification. The tender process was “unlawful,” Majtenyi said in a statement posted on the authority’s website.

Hungary’s Supreme Court ruled last year that the tender for Danubius was “illegal” and that the company that won its frequency, Advenio Zrt., should have been disqualified as it indirectly operated another radio station and couldn’t divest itself as required.

The National Development Ministry said in an e-mail that it never comments on ongoing legal cases.

Accession, which was the owner and operator of Danubius Radio, said it “received solicitations” from “people connected to” Fidesz, specifically Tamas Fellegi -- a media entrepreneur who is now a minister without portfolio in charge of negotiations on an IMF loan -- and Zsolt Nyerges, a lawyer and entrepreneur.

Nyerges and Fellegi, who previously served as the government’s development minister, jointly set up Advenio, which emerged as the winner of Danubius’ frequency. Nyerges remains the majority owner of the business after Fellegi quit when taking on a Cabinet position.

Accession and Infocenter.hu, in which Fellegi was a co-owner at the time, held “business negotiations on setting up a joint company or a consortium,” Fellegi wrote in a Feb. 22 e-mailed response to questions.

He rejected Accession’s description of the meetings, saying they were “regular business negotiations” where “no one gave ultimatums.” Talks foundered after the parties failed to agree on management control and the recognition of past investments, Fellegi said.

“I didn’t represent” Fidesz at those meetings, “I represented my own company,” Fellegi said. Nyerges didn’t respond to faxes and e-mails sent to his company, Infocenter.hu.

Emmis, which had operated Slager Radio for 12 years prior to the tender, said it “received overtures” from then-Socialist Party President Ildiko Lendvai and Laszlo Puch, a party director at the time, according to the court document.

A single meeting with the representative of Slager Radio took place at the repeated request of the investors and after receiving a supporting letter from Indiana Sen. Richard G. Lugar, Lendvai wrote in a Feb. 24 e-mail.

Lendvai and Slager’s representative discussed the investor’s concerns that local bidders may outbid the incumbents or that the media body would favor bids with more political content, Lendvai wrote. She said she turned down further requests for meetings and rejected claims that the Socialists and Fidesz reached a political agreement on the two licenses.

“I held no talks with Fidesz or any other political party regarding any sort of political deal,” Lendvai wrote.

Puch denied ever meeting the investors or conducting talks with them, according to a Feb. 25 e-mail response to Bloomberg questions.

Advenio won the tender by offering to pay 200 million forint ($907,770) and 55 percent of projected net sales each year after July 2011. The FM1 consortium, the winner of the Slager frequency, offered to pay 200 million forint and 50 percent of expected sales, according to court documents.

Both offers were “unfeasible and unrealistic,” the claimants said in the court documents.

The winners only had to pay the fees they pledged in their bids for six months, as the regulator cut the fees as of this year, citing “challenges stemming from the economic crisis” and “unfair price calculation” which advantaged some groups over others, the media regulator said in an April 2 e-mail to Bloomberg News. The regulator declined to disclose the new fees paid by Advenio and FM1, citing confidentiality agreements.

Emmis and Accession said in the court filings that they turned to the international court after several amendments to the media law “precluded any meaningful remedy” in Hungary.

In another frequency sale which wound up in court, Klubradio, the country’s largest opposition station, lost its frequency in a tender in December in a decision that was criticized by the EU and the U.S. for potentially undermining media pluralism. It is currently operating with a temporary license while fighting the decision in the courts.

A Budapest court on March 14 overruled the regulator and ordered it to start a new procedure after concluding that the winning bid didn’t comply with tender regulations, according to an audio file of the ruling posted on Klubradio’s website.


  • Misleading Artilce
    This article is misleading in that the case arose under the regime of the Sociliast government and the article makes it look as if it happened under the present Conservative governmnent. I drew the attention of Bloomberg, who wrote this story, to this, but they have chosen to ignore it and run misleading news.
  • Fees
    With all the litigation they're involved in here and internationally, Emmis must have some huge legal fees.

Post a comment to this story

We reserve the right to remove any post that we feel is obscene, profane, vulgar, racist, sexually explicit, abusive, or hateful.
You are legally responsible for what you post and your anonymity is not guaranteed.
Posts that insult, defame, threaten, harass or abuse other readers or people mentioned in IBJ editorial content are also subject to removal. Please respect the privacy of individuals and refrain from posting personal information.
No solicitations, spamming or advertisements are allowed. Readers may post links to other informational websites that are relevant to the topic at hand, but please do not link to objectionable material.
We may remove messages that are unrelated to the topic, encourage illegal activity, use all capital letters or are unreadable.

Messages that are flagged by readers as objectionable will be reviewed and may or may not be removed. Please do not flag a post simply because you disagree with it.

Sponsored by

facebook - twitter on Facebook & Twitter

Follow on TwitterFollow IBJ on Facebook:
Follow on TwitterFollow IBJ's Tweets on these topics:
Subscribe to IBJ
  1. Uh, sorry Johnnie, but you are incorrect. Despite the assertions by yourself and various defenders and captains, sports attendance is NOT off significantly at most sporting events in the US. Variances in attendance has been in the range of single digits, both + & - for years now. MLB has had most of its best overall attendance nubers in the last decade, and that trend has been consistent for most major sporting events. The number one issue cited by most fans when asked about attendance is the overall cost of attending. The presence of HD and big screen televisions in home doesn't even register, as a factor for not attending an event. VALUE in the product is the key, and apparently is something lacking in the current ICS. What other explanation is there when with what is routinely touted as the "best" racing on the planet, fans are staying away in DROVES. A "close" title battle into the last event at Fontana, with the "cars and stars" of the ICS, and who showed up? MAYBE 8K. Sorry, but HD TV isn't to blame for that kind of fan apathy.

  2. Do you need finance to establish your business ? Are you interested in getting a loan at 3% from our private company? If so please Email: suntrust_oil@blumail.org

  3. If she was worth the $ the public outcry over direct tv dropping them would have kept them on their dishes as we have seen with other companies. I too quit watching channel 13 after she showed up since I left channel 8 because of her all show rather than production results. When Randy on 8 corrected her she had a big head and incorrectly challenged his correction for pronunciation of a city. Other antics while she matures was too much for me with her very inaccurate forecasts. All the forecasters were predicting rain until Thursday except Chris. They predicted sunny on Thursday but instead of rain until Thursday upon which the sun would finally make it out in full glory Chris was right on the money just as I too predicted looking at the radar on weather.gov. One thing I love about Angela is the fear you can see in her every time it thunders in the winter. It far exceeds the entertainment value of her body language (high heel noise drags, depression, etc) when her forecasts are so incorrect. Her hair stands on end, you have to see it!!!

  4. Good Day, Apply For A Loan I am Mr Fernadez Antonio, a private Loan lender and a cooperate financial for real estate and any kinds of business financing. I also offer Loans to individuals, Firms and cooperate bodies at 3% interest rate We offer any kind of loans. email us via fernadezloaninvest@outlook.com LOAN APPLICATION FORM First name:......................... Middle name:......................... Last name:........................................ Date of birth (yyyy-mm-dd):....................... Gender:........................................... Marital status:................................... Total Amount Needed............................... Loan Duration.................................... Address:.......................................... City:............................................. State/province:................................... Zip/postal code:.................................. Country:.......................................... Phone:............................................ Fax:.............................................. Mobile/cellular:.................................. Monthly Income.................................... Occupation:....................................... Best Regard, Mr Fernadez Antonio.

  5. i will love to share my testimony to you all the people in world i got married to my husband about 2 year ago we start having problems at home like we stop sleeping on the same bed,fighting about little things he always comes home late at night,drinking too much and sleeping with other women out side i have never love any man in my life except him. he is the father of my child and i don't want to loose him because we have worked so hard together to become what we are and have today .few month ago he now decided to live me and the kid,being a single mother can be hard sometimes and so i have nobody to turn to and i was heart broken.i called my mom and explain every thing to her,my mother told me about DR.okoro how he helped her solve the problem between her and my dad i was surprise about it because they have been without each other for three and a half years and it was like a miracle how they came back to each other. i was directed to DR. okoro on his email:okorospell@gmail.com and explain everything to him,so he promise me not to worry that he will cast a spell and make things come back to how we where so much in love again and that it was another female spirit that was controlling my husband he told me that my problem will be solved within two days if i believe i said OK So he cast a spell for me and after two days my love came back asking me to forgive him i Am so happy now. so that why i decided to share my experience with every body that have such problem contact Dr okoro the great spell caster on his email addresses spellcasterforlove@outlook.com